Як працює ГБО?

Принцип роботи ГБО дуже простий. Газ зберігається в герметичному балоні, який встановлюється, як правило, на місце запасного колеса або в багажник, іноді - під днище автомобіля, на дах або в салон. Звідти газ під тиском надходить у редуктор, де він під дією температури випаровується і вже в так званій паровій фазі надходить через дозатор в змішувач.

У змішувачі газ змішується з повітрям - це називається робоча суміш, яка вже прямує в камери згоряння.

Для безпеки роботи система також обладнується автоматичним захистом, яка перекриває подачу газу при відсутності іскри. Крім того, перед редуктором обов'язково встановлюється електромагнітний клапан для відключення подачі газу.

Для перемикання автомобіля з бензину на газ в салон виводиться комутатор, який в залежності від того, инжекторного або карбюраторного типу автомобіль. можна зафіксувати в трьох або двох положеннях: «газ», «бензин» або «газ», «бензин» і «нічого»

Комутатор, крім його основної функції, можна також використовувати в якості додаткового протиугінного засобу - якщо його зняти перед тим, як залишати автомобіль на парковці, автоматично перекриються і клапан газу, і клапан бензину. Відповідно, машина не заведеться. Зняти комутатор і встановити його назад дуже просто і під силу будь-якому автомобілісту.

Комплектація ГБО

Балон. Балони використовуються для зберігання зрідженого газу і бувають циліндричної і тороидальной форми, останні можуть бути зовнішніми і внутрішніми, а також повнотілими. Залежно від потреби і наявного в автомобілі простору розмір балона підбирається індивідуально під кожен автомобіль.

Виготовляються балони з міцної сталі товщиною 3-4 мм, завдяки чому виріб витримує тиск 16 атмосфер, яке вважається для більшості балонів робочим. Насправді газ в балонах, як правило, знаходиться під тиском близько 10 атмосфер.

При заправці заповнюється не більше 80% обсягу балона, що залишився простір залишається під повітряну подушку, яка забезпечує безпеку в разі розширення газу через підвищення температури.

Мультиклапан. Це пристрій кріпиться до горловини балона і складається з системи клапанів.

Через мультиклапан, який обов'язково укомплектований датчиком газу, контролюється заправка балона - припиняється подача газу, коли балон заповнений на 80% і в той же час не допускається вихід газу назад. Так званий швидкісний клапан припиняє подачу газу в разі обриву трубопроводу, підривний клапан виводить газ порційно назовні, якщо тиск в балоні перевищує допустимі норми. Також подачу газу в балон і двигун можна перекрити вручну за допомогою двох запірних вентилів.

Кнопка перемикання. За допомогою кнопки автомобіль перемикається з одного виду палива на інше. Також на ній видно рівень газу в балоні. Кнопка кріпиться, як правило, на панелі управління в салоні автомобіля.

Фільтри. У ГБО використовуються фільтри рідкої і парової фази. Фільтр рідкої фази також називають фільтром грубого очищення - він очищає газ від грубих частинок і крупного сміття.

Фільтр парової фази- це фільтр тонкого очищення, який встановлюється перед форсунками і захищає їх від маслянистих речовин, що утворюються при переході газу з рідкої фази в парову.

Редуктор. У редукторі газ нагрівається до температури випаровування і трансформується з рідкої фази в парову. Редуктор також оснащується клапанами, які блокують подачу газу при вимкненому запаленні.

Форсунки. Функція форсунок - дозована подача газу в паровій фазі безпосередньо в двигун. Форсунки бувають штокового і мембранного типу і розрізняються також по опору на котушці і швидкості спрацьовування. Кількість форсунок в системі відповідає кількості циліндрів в двигуні.

Контролер. Контролер або електроніка - це мізки ГБО. Пристрій зчитує інформацію з усіх датчиків і на основі отриманих даних контролюють роботу системи.

ВЗУ (виносний заправний пристрій). Використовується для підключення до заправної колонки і найчастіше врізається в люк бензобака.

Що таке ВЗП?

ВЗУ - це Виносний Заправний Пристрій. Це типу роз'єму, через який газ заправляється на заправці в Ваш балон. Як правило ВЗП ставиться зовні машини під бампером з боку, протилежного вихлопній трубі. Крім того ВЗП може бути складовою частиною мультиклапана, або бути встановлено всередині багажника. У іномарок практикується врізання ВЗП в задній бампер.

Що таке ГК?

ГК - це газовий клапан. Служить для перекриття подачі газу в двигун. Являє собою соленоїд, частина сполучена з елементом, що фільтрує. Встановлюється в капоті автомашини.

Що таке БК?

БК - це бензиновий клапан служить для перекриття подачі бензину при їзді на газі. Ставиться, як правило на карбюраторних автомобілях максимально близько до карбюратора. На інжекторних автомобілях роль БК виконують реле, які відключають бензонасос або відключають живлення від форсунок впорскування двигуна.

Що таке редуктор?

Редуктор - це обов'язкова складова частина ГБО. Справа в тому, що газ на заправці заправляється в балон під тиском в 10-15 атмосфер. Крім того, газ в балоні знаходитися не в пароподібному, а в зрідженому вигляді. Ця рідина під тиском надходить у редуктор через газовий клапан. У редукторі тиск газу знижується, так само відбувається процес переходу газу з рідкого в пароподібний стан. Тому редуктор ще називають-редуктор випарник.

Що таке випарник?

Як правило випарник суміщений з редуктором в одному корпусі. Проблема в тому, що коли в редукторі йде зниження тиску з 10-15 атмосфер до атмосферного тиску, виділяється багато холоду (є така наука - фізика, ось там і шукайте пояснення, а зараз вірте на слово). Для того щоб редуктор НЕ обмерзнув його підігрівають тосолом системи охолодження двигуна.

Що таке змішувач?

Змішувач (він же розпилювач) - це пристрій який змішує газ поступає від редуктора з повітряним потоком впускного колектора. Змішувач може ставитися до дросельної заслінки і після неї. Змішувачі бувають різного виду. Найпростіший змішувач - це проста трубка і одним або безліччю отворів. Так само буває "фірмові" змішувачі для різних видів двигунів.

Що таке "конденсат"?

Конденсат - це добавка до газового палива. Сам по собі пропан-бутан не має запаху. Для того щоб відразу було видно витоку в газ додається хитра смердюча гидота з розумною назвою "метилмеркаптан". Так ось ця штука і надає газу його неповторний аромат. Крім того, що ця гидота пахне вона ще й не випаруються. Вона являє собою маслянисту рідину яка має властивість накопичуватися в деяких редукторах і її треба періодично видаляти звідти.

Що таке "відсічення"?

Відсічення - це властивість мультиклапана обмежувати кількість заправляється в балон газу. Справа в тому, що газ в балоні має властивість розширюватися при підвищенні температури. І для того, щоб балон не «расперло" обов'язкова наявність в балоні вільного місця. Як правило це "вільне місце" має бути 20% від ємності балона. Ось відсічення якраз і обмежує кількість заправленого газу щоб залишалося це «вільне місце». Як би Вам не хотілося використовувати ПОВНІСТЮ ємність Вашого балона, не варто відключати цю відсічення!

Який газ використовується як паливо в ГБО?

  • На автомобілях набули поширення два види пального газу: стиснений природний і зріджений нафтовий. Природний газ знайшов застосування в якості палива на великих автомобілях - вантажівках і автобусах, оскільки він вимагає великих заправних ємностей і більш складної системи харчування.
  • Легкові автомобілі використовують зріджений нафтовий газ, для якого не потрібні великі балони і складна паливна апаратура. Цей газ - суміш пропану і бутану, яка виходить на нафтопереробних заводах у вигляді побічного продукту виробництва. На заправні станції газ поставляється в суміші "річна", яка складається на 45-55% з пропану, і "зимова": містить 85-95% пропану.

Чи замінить ГБО звичайну систему харчування, її доведеться знімати?

  • ГБО дозволяє їхати тільки на газі, не використовуючи бензин. Але штатна система харчування не демонтується. Обидві системи (бензинова і газова) існують паралельно. Може працювати то одна, то інша.

Що з себе являє ГБО?

  • Основними частинами системи ГБО є балон, редуктор-випарник і змішувач "газ-повітря". З балона по магістралі газ надходить в редуктор-випарник, який знижує тиск з 16 до 1-2 ат, переводячи газ в пароподібний стан. Після цього летючий газ йде по магістралі в змішувач, де перемішується з повітрям: готова горюча суміш всмоктується в циліндри двигуна.
  • За перемикання з бензину на газ і навпаки відповідають керовані кнопкою з салону електромагнітні клапани, один з яких коштує в газовій, а інший - в бензинової магістралях. Для заправки балона існує вентиль зі стандартним роз'ємом під штуцер "пістолета" ГЗС.

Які переваги дає перехід на газ?

  • Перш за все, на установку ГБО йдуть, щоб економити на паливі - газ, в середньому, в 2 рази дешевше бензину (докладніше нижче). Є й технічні плюси газу. Пропан-бутанова суміш має октанове число 105 - це більше ніж у будь-якого бензину.
  • Газ згорає в циліндрах двигуна без детонації, рівно і повністю, не змиває масляну плівку, утворюючи набагато менше нагару на стінках і свічках. За рахунок цього двигун працює в більш сприятливих умовах, від чого його ресурс виростає на 30-40%. Особливо це помітно по часу "життя" лямбда-зонда і каталізатора, які при їзді на газі служать удвічі і довше і навіть більше. А це теж хоч і непряма, але економія: як мінімум, на "системи очистки", як максимум - на великому ремонті.

Які ж недоліки використання газу?

  • При використанні газу в якості палива потужність двигуна знижується на 10-15%. При цьому витрата газу виявляється на 15-30% більше, ніж бензину. Газобалонне обладнання збільшує масу автомобіля на 45-70 кг. Балон займає місце в багажнику або вантажному відділенні. Газ більш вибухо- і пожежонебезпечних, ніж бензин. І, нарешті, установка ГБО вимагає фінансових витрат.

На який автомобіль можна встановити ГБО?

  • Теоретично на газ можна перекласти будь-який двигун. У тому числі турбований і дизельний. Правда, для дизельних двигунів, газ не так актуальне, як для бензинових.
  • Немає особливих проблем і з типом кузова. Власникам седанів найпростіше - стандартний циліндричний балон без особливого збитку вільному простору ставиться в глибину багажника, за спинку задніх сидінь. Для хетчбеків і універсалів використовують тороїдальні балони, які ставляться в нішу "запаски". Є варіанти і з двома невеликими "бічними" балонами, розміщеними по різних сторонах багажного відділення.

Скільки часу займає заправка балона газом?

  • Приблизно від 4 до 7 хв.

Хто виробляє ГБО і скільки воно коштує?

  • Зараз на ринку ГБО лідирують італійські виробники: Bedini, Landi Renzo, Lovato, Marini, Tartarini, Zavoli і ін. Є на ринку і продукція турецьких (Voltran), угорських (Kargas, Longas) і польських (Elpigas) фірм. Активно працюють російські виробники - такі, як "Компресор", НЗГА, "Поліавто" і "САГА".
  • Ціни на ГБО починаються від 3600 грн. за прості системи для карбюраторних машин. Складна, електронна система з розподіленим впорскуванням газу, з великою кількістю додаткових блоків і датчиків, варто в районі 4000-10000 грн. і вище. Як правило, система для трьох-семирічної инжекторной іномарки коштує 5200-8500 грн. плюс від 800 до 2000 грн. за установку ГБО.

Чи можна демонтувати ГБО, без шкоди для автомобіля?

  • Можна. Але демонтаж, особливо електронних систем, вимагає кваліфікації. Тому, якщо є бажання відмовитися від газу, то розумніше зняти тільки балон, що нескладно зробити самому. Апаратура ж під капотом і магістралі не завадять, і їх можна не знімати.

Наскільки небезпечно використання газу в якості палива?

  • Зараз техніка, звичайно, просунулася вперед. Сучасне електронне ГБО має датчики витоку газу і загоряння, систему скидання тиску при аварії і систему пожежогасіння. У конструкції балонів застосовуються спеціальні шаруваті матеріали і пористі наповнювачі, що знижують вибухонебезпечність. За твердженням виробників, зараз машини з ГБО безпечніше бензинових.
  • Проте, у автомобіля з газобалонним обладнанням, особливо при аварії, більше ризик загоряння та вибуху.

Чи правда, що в автомобілі з ГБО жахливо пахне?

  • Чим якісніше ущільнення в клапанах, вентилі, магістралях, редукторі-випарнику і змішувачі - тим менше вихлоп. Сучасні справні системи майже не поширюють запаху. Але все-таки, в багажнику, де стоїть балон, або під капотом, більше або менше, але пахне завжди.

Чи можна курити в машині з ГБО?

  • При несильному запаху газу запалена сигарета в салоні прямої небезпеки не представляє. Згадайте "газові таксі" 80-х років, де пасажири просто задихалися від смороду, а таксисти при цьому смолили щосили, але ні хто начебто не злетів у повітря.

Скільки можна заощадити при використанні ГБО?

  • Подивимося ціни на паливо. На момент написання матеріалу, середня ціна 1 л 92-го бензину становила 9.30 грн., 95-го - 9.60 грн. За 1 л зрідженого газу на ГЗС просять 5.40 грн. Візьмемо тепер "середньостатистичну" машину, витрати 12 л бензину на 100 км (з урахуванням міського циклу). Газа вона "з'їсть" більше - приблизно 14.5 л. Таким чином, за 100 км шляху на 92-му бензині доведеться заплатити 111.60 грн., На 95-му - 115,2 грн., А на газі - 78.30 грн.
  • Звідси отримуємо економію: 33.30 грн. на 100 км на 92-му бензині і 36.9 грн. - На 95-му. З чого випливає, що система за 5200 грн. з установкою окупить себе через 14092 км пробігу для 95-го бензину, а для 92-го - через 15615 км. Якщо врахувати, що при прогріванні автомобіля використовується бензин, то, в середньому, ГБО 4-го покоління повністю окупається за 18-20 тисяч кілометрів пробігу, ГБО 3-го покоління - за 10-12 тисяч кілометрів пробігу.

* Більш актуальний розрахунок під вашу машину ви можете зробити за допомогою нашого «калькулятор окупності ГБО» на головній сторінці сайту автосервісу - http: // auto -service.kr.ua

Витрата газу щодо бензину. Динаміка на газі.

За численному досвіду і за описом безлічі установок прийнято вважати, що нормальний витрата газу становить від 100 до 110% витрат на бензин, тобто якщо у вас витрата газу більше витрати бензину більш ніж на 10% - треба шукати причину такого явища. Іноді (на просунутих системах) витрата газу дорівнює витраті бензину. З приводу динаміки - в ідеалі динаміка на газі повинна бути однаковою з динамікою на бензині. Дуже рідко буває так, що динаміка на газі краще ніж на бензині (хоча б тому, що на бензині машина їде гірше, ніж повинна). Найчастіше буває так, що динаміка на газі трохи гірше, ніж на бензині, це нормально і з цим треба змиритися або поміняти своє ГБО:)

Як правило прийнято вважати, що нормальний витрата газу при використанні ГБО на 10-15% більше витрат на бензин, без втрати потужності (тільки на 4-поколінні).

З приводу динаміки. В ідеалі динаміка на газі повинна дорівнювати динаміці на бензині. Дуже рідко буває так, що динаміка на газі краще, ніж на бензині. Найчастіше динаміка на газі трохи гірше, ніж на бензині, і це нормально. З цим потрібно або змиритися, або замінити своє ГБО більш просунутим.

Який термін служби ГБО?

  • Основні вузли системи - балон, редуктор, електроніка - самі по собі служать стільки ж як, наприклад, головка блоку циліндрів. Але ось різні прокладки і ущільнення клапанів, з'єднань в магістралях доведеться міняти не рідше ніж раз в 2-3 року, а можливо, і частіше.

Чи потрібно проходити спеціальне ТО для газового обладнання?

  • Потрібно. У автомобілів з ГБО раз на півроку на станції, що має сертифікат на такі роботи, робиться огляд системи на предмет витоків. Якщо система електронна, то проводиться і діагностика блоку. Обов'язково перевіряються балони: перша перевірка робиться через 10 місяців з дня продажу, а потім - кожен рік-два (згідно зазначеної в талоні дату).

Чи варто ставити ГБО (газобалонне обладнання)?!

Однозначної відповіді на це питання немає. Треба вважати в кожному конкретному випадку. Треба знати вартість установки устаткування і прикинути її окупність, з урахуванням того, що, як правило витрата газу більше витрати бензину на 10%. Існує загальна думка, що якщо щорічний пробіг менше 10000 км, то ставити ГБО не варто.

Ставити чи не ставити?

До цього дня ведуться суперечки з приводу ставити чи не ставити газобалонне обладнання (ГБО) на авто. По-перше, деякі вважають це нижче своєї гідності (я що жебрак), інші просто не знають, що газ можна використовувати на їх авто у вигляді топліва.Во-друге, багато автовласників лякаються почувши жахливі речі про Прогар клапанів, вибухи в колекторі і глушителі, зниженні моторесурсу, динаміки, швидкості.

Що тут можна сказати? Таке упереджене думку про газобалонному обладнанні (ГБО), засноване на недостовірної технічної інформації.

По-третє, питання ціни: коли люди дізнаються ціни на переобладнання машини на газ лякаються, а чи варто це робити, але коли люди починають вважати, вони розуміють, що це реально. Економія виходить дуже доброю.

Вл іяет чи наявність ГБО на роботу на бензині ?

Відповідь на це питання однозначна - правильно встановленої обладнання НІЯК не впливає на роботу на бензині. Якщо це не так, що треба штовхати установників !!! Хоча допускається такий момент - якщо змішувач встановлений над карбюратором, він може трохи збагачувати суміш на бензині, так як частково перекриває подачу повітря. АЛЕ це може позначитися тільки на витраті бензину але ніяк не на якості роботи мотора на бензині.

Як впливає ГАЗ на клапана?

Це питання теж не має чіткої відповіді. У теорії клапана працюють в більш теплонавантаженому режимі, тому їх ресурс повинен зменшуватися. Однак практика показує, що їзда на газі ніяк не впливає на стан клапанів. Точніше, не впливає їзда на правильно налаштованому обладнанні і правильно відрегульованих зазорах клапанів (якщо немає гидрокомпенсаторов). Катайтеся на газі і не думайте ні про які клапана!

Куди краще ставити ВЗУ?

За ГОСТом на газові установки ВЗП треба ставити строго під бампером і з протилежного боку від вихлопної труби. Але життя складна штука і не завжди виходить жити за всіма правилами. На сьогодні відомо три види кріплень ВЗУ:

Перший - це зовнішній, або під бампером або врізаний відразу в бампер (імпортні ВЗП призначені саме для цього). До цього ж типу можна віднести варіант кріплення ВЗП поруч з бензинової заправної горловиною (під однією кришкою). Так само іноді ВЗП кріплять на фаркоп. До недоліків цього типу кріплення можна віднести той факт, що ВЗП піддається впливу бруду і води і на заправці доводиться бруднитися, крім того в газ може потрапити бруд з ВЗУ, та й саме ВЗУ переможено корозії. Плюсом даного кріплення є те, що в багажник не потрапляють залишки газу, які викидаються із заправного пістолета в момент його від'єднання.

Другий спосіб - це кріплення ВЗП всередині багажника. Бувають навіть мультиклапана з вбудованим ВЗП (це погано). ВЗП можна закріпити всередині багажника де-небудь збоку, щоб ВЗП не заважало нормальній експлуатації багажника. Плюсом цього способу є те, що ВЗП завжди сухий, чисте і не схильне до корозії. Мінуси в тому, що це не відповідає ГОСТу і основний мінус - при від'єднанні заправного пістолета залишки газу потрапляють в багажник, через це з'являється запах газу в салоні. Якщо змиритися з цим фактом, що можна визнати цей спосіб більш прийнятним ніж перший.

І нарешті тритій спосіб - це спосіб поєднує в собі всі плюси попередніх і позбавлений всіх їх мінусів. Сенс цього способу в тому, що ВЗП знаходиться на кінці гнучкого шланга довжиною приблизно 1-1,5 метра. Інший кінець цього шланга закріплений на мультиклапане. При такому підключенні ВЗП завжди сухий і чисто (так як при їзді воно знаходиться в багажнику, і завдяки гнучкості шланга можна покласти цей шланг з ВЗП так, що він не буде заважати експлуатації багажника.), При від'єднанні заправного пістолета залишки газу не потрапляють в багажник (заправка відбувається за межами багажника). Все ж у цього способу є два невеликих мінуса - цей спосіб не відповідає ГОСТу (а воно Вам треба?), І друге - підвищені вимоги в шлангу. Тиск в цьому шлангу може бути 15 атмосфер, так що потрібен хороший шланг. Ідеально підходить так званий "кисневий" шланг від газового зварювання.

Які бувають балони?

Скажу відразу яких балонів не буває. Не буває незграбних балонів, всі газові балони округлі (це теж фізика). Балони бувають двох видів - циліндричні і тороїдальні. Циліндричні бувають різного діаметру і різної довжини. При наявності часу і грошей можна підібрати балон практично будь-якої ємності. Тороїдальні балони як правило невеликого обсягу і призначені для установки в нішу запасного колеса. Їх корисний об'єм, як правило не більше 40 літрів.

Різниця між пропаном і метаном.

Існують два типи газового палива - пропан і метан. Пропан - це зріджений нафтовий газ (транспортується під тиском 10-15 атмосфер). Метан - це природний газ (в машині під тиском 200 атмосфер). З таку різницю тиску потрібні різні балони. Для пропану достатньо металевого балона з товщиною стінок 4-5 мм, а для метану балони потрібні набагато товщі. Це накладає обмеження на використання метану в легкових автомобілях. Для метану потрібні міцні балони здатні витримати такий тиск. Тепер про запас ходу. Пропан вимірюється в літрах. У стандартний (50-ти літровий) пропановий балон входить 40 літрів зрідженого газу, витрата пропану трохи (на 10% -15%) вище ніж на бензині. Метан вимірюється в кубометрах. Крім того у метанових установок набагато більш високі вимоги до безпеки. Виходячи з цього найчастіше на легкові автомобілі ставлять пропанове обладнання.

Яке буває ГБО (інжекторне, ежекторне)?

Газове обладнання буває двох типів ІНЖЕКТОРНЕ і ЕЖЕКТОРНЕ. Відмінність у них принципове: у інжекторного обладнання газ подається в двигун під тиском, а у ежекторного обладнання газ "засмоктується" в двигун розрядження (як бензин в карбюраторі).

відключати бензонасос у інжекторних машин?

Однозначної відповіді на це питання немає. Існують два поширених думки. Теоретики кажуть, що відключати насос не треба, так як можуть пошкодитися форсунки. Практики стверджують, що з форсунками нічого не трапиться, а відключенням бензонасоса можна зберегти ресурс цього насоса. Компромісом є такий варіант: відключати бензонасос, але заводитися на бензині, щоб не пошкодити форсунки-це більше стосується для 2-покоління. На сучасному газобалонному обладнанні 4-покоління бензонасос відключати не можна.

Де отримати папірець для ДАІ-ГИБДД?

Спочатку з'ясуємо які папери потрібні. З усіх документів може знадобитися тільки свідоцтво про опрессовке балона. Цей документ не треба возити з собою, він потрібен лише при проходженні техогляду. При установці ГБО в нашому автосервісі, ми надаємо всі необхідні документи.

ГБО і ДАІ-ГИБДД

У свій час гостро стояло питання про те, що співробітники ГИБДД вимагали внести зміни до реєстраційних документів на автомобіль, а саме внести в розділ приміток свідоцтво про реєстрацію слова "встановлено ГБО". Зараз цієї проблеми не існує, було кілька офіційних відповідей з ГИБДД в яких роз'яснювалося, що ніяких змін вносити не треба. Крім цього були публікації в журналі "За кермом" на цю тему. Якщо Ви не вірите, то можете самі побачити ці документи.

Де брати розрідження для редуктора?

Розрідження треба брати максимально близько до дросельної заслін. Але це ідеальний випадок. Досить часто розрідження беруть там, де береться розрідження для вакуумного підсилювача гальм, часто просто врізають трійник в цей патрубок. Але так робити не треба, по-перше виходить втручання в штатну гальмівну систему (ДАІ за це не похвалить), а по-друге може вийти так, при гальмуванні можуть бути проблеми з подачею газу. Так що найкраще урізати окремий штуцер у впускний колектор.

Як кріпити трубку під днищем?

Трубка кріпитися під днищем машини саморізами. Природно саморізи вкручуються не в саму трубку :). Існують спеціальні скоби, які продаються в установників ГБО, але можна зробити подібні скоби самому. Один з можливих матеріалів - це оцинковане дахове залізо. (При виборі матеріалу треба врахувати, що вся грязь і вода з дороги будуть на цих скобах). Залізо ріжеться на смужки шириною приблизно 10-15 мм, далі трубка опорочує цією смужкою і вже ця смужка кріпитися саморезом. Сам саморіз не варто вкручувати в днище автомобіля, вірніше в її стать. Найкраще пустити трубку уздовж якого-небудь лонжерона або підрамника. При цьому треба простежити, щоб трубка нічим не змогла бути перетиснута. Крім того не варто пропускати трубку ближче 10-15 см від труби глушника. Якщо все ж не вдається прокласти трубку далеко від глушника, тоді треба обмотати трубку теплоізолятором (наприклад азбестовим шнуром). Ще один ВАЖЛИВИЙ момент. на кінцях трубки (поруч з мультиклапаном і поряд з ГК) треба обов'язково зробити парочку кілець діаметром 10-15 см. Ці кільця потрібні для того, щоб якщо раптом Ви задумаєте трохи перенести ГК або балон, або трубка лопне (від частого відвернення) тоді не доведеться прокладати нову трубку під всім днищем, а просто скористаєтеся запасом який Ви залишили прокладаючи трубку (клопітно вийшло, але думка ясна).

Який повинен бути діаметр видаткової й заправної трубок?

Спочатку про заправну трубку. Природно її треба робити побільше, щоб на заправці процес заповнення балона був максимально швидкий. Тобто на заправну магістраль треба використовувати трубку діаметром 8 мм. Та й все ВЗП теж розраховані під цю трубку. Тепер про видаткову трубку (від балона до двигуна). Не варто робити цю трубку великим діаметром. Досвід показав, що для мотора об'ємом менше двох літрів цілком достатньо трубки діаметром 6 мм. Якщо у Вас мотор об'ємом більше двох літрів, то не варто ризикувати і краще відразу прокласти трубку діаметром 8 мм.

Чи потрібна вентиляція мультиклапана?

Тут знову ж таки є протиріччя життя і ГОСТу. За ГОСТом вентиляція обов'язково потрібна! Виробники мультиклапанів теж з цим згодні і завжди в комплекті з мультиклапаном додається система вентиляції. Сенс цієї вентиляції в тому, що в разі витоку газу з балона в районі мультиклапана або в разі витоків із з'єднання трубок з мультиклапаном, цей витік відразу виводитися за межі автомобіля. Для цього трубки поміщені в товсті гофровані шланги. Один кінець цих шлангів закріплений на вентиляційній коробці мультиклапана, а інший на спеціальній втулці, що одним кінцем перебуває зовні автомобіля.

За життя, якщо все встановлено акуратно і ретельно перевірено на витоку, можна не робити цієї вентиляції, тим більше що в разі установки ВЗП всередині багажника весь зміст вентиляції втрачається.

Обмилювання з'єднань

Для перевірки герметичності газової системи застосовують метод обиліванія. Готуватися мильний розчин (ідеально підходить Фейрі) причому чим густіше, тим краще. І цей розчин пензликом або губкою наноситися на місця з'єднань. У разі витоку мильний розчин починає пузиритися. Для безпроблемної експлуатації та з метою профілактики рекомендується обмилювати ВСЕ з'єднання раз в місяць, але можна і раз на півроку, а можна взагалі не обмилювати, якщо немає запаху газу і ви впевнені в надійності з'єднань. Але як би ви не були в цьому впевнені, бажано все-таки хоч іноді витратити кілька хвилин - це ваша безпека і можливо життя.

Як з'єднувати трубки

Між собою трубки краще взагалі не з'єднувати! Але якщо вже довелося, то є два перевірених способи. Перший - це спайка трубок. Паяти одну до іншої не варто, краще знайти трубку, у якій внутрішній діаметр дорівнює зовнішньому з'єднуються трубою і опаять все це разом потужним паяльником якісним припоєм і кислотою. З'єднань виходить міцним і надійним, але тривала вібрація або навантаження можуть послабити це з'єднання. Другий спосіб - це розвальцьовування трубок на зразок гальмівних трубок в автомобілі. Для цього треба мати спеціальний пристрій розвальцьовування (коштує не дорого) і з'єднувач, наприклад від Запорожця. Таке з'єднання виходить дуже міцним і надійним (якщо правильно развальцевать трубки).

Як герметизувати з'єднання

Для герметизації використовується або спеціальна ФУМ стрічка або треба розводити свинцевий сурик в оліфі до густоти сметани.

Заводимося по холодному

За ГОСТом на ГБО мотор повинен заводитися на газі при температурі до +5 градусів. Більшість з доступного газового обладнання дозволяють заводитися і при більш холодній температурі, хоча це може негативно позначитися на довговічності обладнання. Крім того, якщо зовсім не користуватися бензином можуть прийти в непридатність гумові частини карбюратора. Так що краще за все завжди (по холодній) заводитися на бензині і потім переходити на газ, таким чином будуть "і вовки ситі, і вівці цілі".

Газ на турбований двигун

Всупереч масовій думці ГБО можна ставити на турбовані двигуни, але тільки ІНЖЕКТОРНЕ ГБО. Цьому типу ГБО не важливо як сильно йде повітря в мотор, ГБО саме, власним тиском впорсне стільки газу, скільки потрібно.

ГБО і лямбда-зонд

Це всебічний питання, тому розглянемо детальніше. Отже, газ ніяк не впливає на довговічність лямбда-зонда (ЛЗ). В тому сенсі, що наприклад етилованим бензином можна вбити ЛЗ, а газом ніяк не вийти його вбити - це перше. Друге - існую ГБО які в своїй роботі використовують показання ЛЗ, це правильні ГБО, краще зворотного зв'язку ще нічого не придумали. І нарешті третій момент - якщо Ваше ГБО не використовує ЛЗ, але комп'ютер вашого уприскування (на інжекторних автомобілях) постійно видає помилку про те, що ЛЗ працює не правильно. В цьому випадку треба використовувати Емулятор ЛЗ. Цей Емулятор обдурить ваш комп'ютер, і комп'ютер буде думати, що з ЛЗ все нормально. При їзді на бензині Емулятор треба відключати.

Чим загрожує самостійна установка ГБО?

Самостійна установка ГБО загрожує тільки однією проблемою - складністю отримання ТехОгляду. Хоча і цю проблему можна вирішити, якщо пройти опресовування свого ГБО, це буде єдиним папером, яка потрібна при техогляді. Якщо ви маєте бажання і необхідні навички щоб самостійно встановити ГБО - краще ставте самі, так як не всі установники однаково хороші :). Були випадки коли і запаску просвердлювали і бензинові шланги після "установки" злітали на ходу ... Так що краще вже самому ... Тим більше проблем-то ніяких і немає!

Як довідатися яке ГБО в моїй купленій машині?

Можна звичайно довго лазити по інтернету і самому намагатися ідентифікувати своє обладнання. Але краще задати питання в конференцію. Але при цьому треба пам'ятати - чим більше інформації, тим швидше і точніше можна отримати відповідь. Отже, відкриваємо капот, записуємо все що можна прочитати на редукторі або інших частинах ГБО, згадуємо як називається сам автомобіль і цей максимум інформації пишемо в своєму повідомленні-питанні. У 90% випадках вдається швидко і точно визначити тип Вашого ГБО.

ГБО і момент запалювання

За кілька років відвідувачі конференції однозначно вирішили, що момент запалювання на газі повинен бути раніше, ніж на бензині, а ось на скільки саме - це поки що питання. Власне варіантів тільки три: чи не змінювати кут, або робити раніше на ТРИ градуси, або робити раніше на П'ЯТЬ градусів. Робити ще раніше не треба, це теж вирішене питання. Можна звичайно підійти до цього питання з наукової точки зору і міркувати про швидкість горіння та інші речі, але краще просто повірити конференції і робити кут від 3 до 5 градусів раніше ніж на бензині. АЛЕ саме РАНІШЕ НІЖ НА БЕНЗИНІ, а не 3-5 градусів від ВМТ!

шліфувати головку блоку під газ?

Так як у газу октанове число вище, ніж у 92 бензину іноді виникають думки трохи сошлифовать головку блоку, збільшивши тим самим компресію. Але напевно все ж не варто так жорстоко знущатися над двигуном, якщо звичайно у Вас УАЗ і ви хочете бути впевнені в тому, що будете їздити ТІЛЬКИ на газі, тоді варто шліфувати, а в іншому випадку напевно цього робити не варто. Адже якщо Ви сошліфуете головку, то потім доведеться їздити тільки на 95 або навіть на 98 бензині !!! Воно Вам треба?!

ГБО і помилки інжектора (CHECK ENGINE)

Іноді буває так, що після установки ГБО на інжекторний двигун при переході на газ запалюється лампа несправності інжектора. Якщо Ви ставили ГБО на станції, то бігом до установників і нехай вони б'ються над цим, це суто їх проблеми (тільки дивіться, щоб вам цю лампочку просто від блоку не відключили). А якщо Ви самостійно ставили ГБО, то тоді краще порадитися з конференцією, такі питання не часті, так що колективний розум його можна осилити. Як правило в цих помилка винен або ЛЗ (якщо він не використовується, то треба робити його емулятор), або форсунки (блок думає що вони померли) теж треба емулятор робити. Вообщем однозначної відповіді на це питання немає, краще в конференцію на обговорення!

Як часто міняти повітряний фільтр при їзді на газі?

Будь-яке ГБО більш відчутно до чистоти повітряного фільтра (у порівнянні з їздою на бензині). З цього рекомендують міняти повітряний фільтр трохи частіше, ніж при їзді на бензині. Ну припустимо не раз в 15000 км, а раз в 10000-12000 км. Якщо витрата газу Вашого автомобіля збільшився, то спробуйте подивитися на повітряний фільтр. Якщо є сумніви в його чистоті (наприклад по польових дорогах покаталися) то краще його відразу поміняти.

ГБО і свічки запалювання

Іноді розпускаються чутки, що для газу потрібні свічки, відмінні від звичайних, деякі фірми навіть роблять свічки з написом LPG (типу для газу). Але досвід показує, що для їзду на газі підходять звичайні свічки. Але найголовніше щоб ці свічки були справними, так як погана свічка - це вірогідність "зворотного бавовни", наслідки якого для інжекторного мотора можуть бути досить жалюгідними.

Про перехідники для заправки

Тут мова піде про заправних пістолетах, які з'єднуються з ВЗУ. Практично на всіх газових заправках Росії заправні пістолети однакові. Їм потрібна відповідна частина у вигляді літери "Т", причому пістолет фіксується за верхню частину цієї букви "Т". А інших країнах пістолети можуть бути іншими, з цього існують перехідники. Наприклад в Росії дуже поширене італійське обладнання, так ось в італійський перехідник не можна підключити російський пістолет. У деяких країнах Скандинавії теж є унікальні пістолети. Тому якщо Ви збираєтеся їхати на газі за переділи України - дізнайтеся, які там заправні пістолети і купите потрібний перехідник. Перехідники продаються в фірмах по установці ГБО або на великих газових заправках.

Бензонасос від ЗАЗу замість штатного

Цей розділ стосується лише карбюраторних машин. Часто буває так, що на газі не вдається завестися, наприклад коли холодно, або якщо випадково "залило" газом. Для того щоб після цього завести машину на бензині треба зробити так, щоб бензин потрапив в карбюратор. Це можна зробити або крутячи кілька секунд стартер (від цього погано і стартеру і акумулятора особливо взимку), або відкрити капот і підкачати бензонасосом вручну (треба виходити з машини, бруднитися). Але можна встановити елетробензонасос від ЗАЗу і тоді щоб підкачати бензин в карбюратор буде досить тільки натиснути на кнопку. Насос ставитися в розрив штатного бензопроводу і не робить ніякого впливу на роботу штатної бензинової системи. Крім того особливість цього насоса в тому, що він після того як створить необхідний тиск відключитися сам, і включитися тільки коли тиск в системі впаде. Але все одно краще насос насичується НЕ через тумблер, а через кнопку.

Газовий вприскування від штатного блоку інжектора

Періодично в конференції з'являються люди, які хочуть використовувати або штатні "мізки" інжектора для керування подачею газу. Або бувають спроби використовувати штатну бензинову рампа для подачі по ній газу. На скільки відомо укладачам вдалих спроб використовувати "мізки" не було, а ось подавати газ по штатній рампі виходило, але тільки на ХХ і ненадовго. Можливо хтось продовжує свої експерименти, нам про це поки, на жаль не відомо.

Як встановити балон в АЗЛК-2141?

Я проїздив 100ткм на 21412 (УЗІ 1.7) з поздовжньо встановленим балоном. Ставиться туди банальна 50літровка від Новогрудки. Я не займався установкою більшого балона, так як хотів залишити доступ до ліхтаря (заднього правого) по ходу машини без гимора. З встановленим балоном благополучно був перевезений двокамерний Стинол. Якби я зараз знову поставив би поздовжньо, то розташував би його напевно зліва з азбестовим теплоізоляції від статі і глушака. АЛЕ ... У мене маленька дитина. поздовжній балон упирається в спинку заднього сидіння, а психів на дорозі вистачає. Після побаченого на дорозі краш-тесту 2141 з ударом в жопу до арок коліс, я проміряв і зрозумів, що від такого удару мій балончик видавив би спинку сидіння і пішов би гуляти далі. Від гріха балон в зв'язку з заміною кузова по старості було встановлено все-таки поперечно в найменш деформованій зоні. У найближчі дні заміню 50л російсько-білоруський на 63 від Ланді Рензо, і поставлю його через перехідник, щоб в разі знімання (в турпоездке спальні місця потрібні!) Відкручувати НЕ штуцер на мультику, а просто роз'єднувати трубку.

ЗИ. Поздовжньо 50л повинен встати на 2108,9 але без зазору з заднім ліхтарем. В Солнцево бачив тор-балон на 50 л замість запаски. Це для Вазов оптимально. Але дорогою сволота - близько 5 тис руб!

ГБО і свічки запалювання

Існує думка, що для газу потрібні свічки, відмінні від звичайних. Деякі фірми навіть роблять свічки з написом LPG, «для газу». Але досвід показує, що для їзди на газі підходять звичайні свічки. Головне, щоб ці свічки були справними, так як погана свічка - це вірогідність «зворотного бавовни», наслідки якого для інжекторного мотора можуть бути досить жалюгідними.

Правда, що газове паливо знижує ресурс двигуна?

Ні, неправда. Насправді застосування газового палива збільшує ресурс двигуна в 1,5-2 рази. Октанове число газової суміші становить 102-104 одиниці, тому відсутня детонаційний режим роботи двигуна. Газова суміш менш агресивне середовище, в порівнянні з бензином, вона не змиває масляну плівку зі стінок циліндрів двигуна. Зростає ресурс циліндро-поршневої групи, термінів заміни свічок і масла.

Правда, що автомобілі на газовому паливі більш пожежонебезпечні, ніж бензинові?

Неправда. Якщо розглянути газ і бензин з фізичної точки зору - температура спалаху парів бензину нижче, ніж у газу. Тобто за інших рівних умов розлитий бензин легше запалити.

Газове паливо зберігатися на борту автомобіля в газовому балоні з товщиною стінки 4-5 мм. На легкових автомобілях він встановлюється в багажному відділенні, що перешкоджає його пошкодження при ДТП. Трубки за якими газ надходить в двигун встановлюються паралельно бензинової магістралі.

У автомобілів, що працюють на газовому паливі присутній запах газу в салоні?

Поява запаху газу свідчить про наявність витоків. В цьому випадку необхідно перекрити подачу газу з балона і звернутися в сервісний центр. У справної газової системи витік газу повністю виключається.

  • Двадцять найпоширеніших причин підвищеної витрати палива.
  • 10% - через неправильно виставленого зазору в свічках запалювання і перебої в роботі свічок запалювання;
  • 1% - через пізнє запалювання. Відхилення на один градус сприяє збільшенню витрати на один відсоток;
  • Дальнє світло фар автомобіля збільшує витрату палива на 10% , а ближнє світло на 5% ;
  • 10% - через низьку температури охолоджуючої рідини;
  • 20% - при їзді на не прогрітий двигуна автомобіля;
  • Перевитрата через підвищений зносу циліндро-поршневої групи двигуна автомобіля. На кожну знижену атмосферу припадає 10% перевитрати;
  • 10% - через зношування кривошипно-шатунного механізму;
  • 10% - через зношування зчеплення;
  • 20% - неправильно відрегульовані зазори клапанів або знос ГРМ;
  • 15% - через погане накату (перетягнуті підшипники ступиці);
  • 10% - через не відрегульованого розвалу сходження;
  • 9% - на кожні 0,5 кг / см2 зниженого тиску в шинах;
  • 10% - на кожні 100 кілограм вантажу. Крім того, багажник на даху (порожній) збільшує витрату на 5% , а повний на 40% , причіп на 60% ;
  • 50% - залежить від манери їзди;
  • 10% - через несвоєчасну заміни повітряного фільтра;
  • 50% - через проблеми, пов'язаних з системою (карбюратор або бензонасос);
  • 5% - через застосування бензину, що має низьке октанове число;
  • 10% - через деформованих моторів, що мають низький ступінь стиснення;
  • 10% - через зустрічного вітру;
  • 10% - в зв'язку з рухом по дорозі, яка має низький коефіцієнт зчеплення.